5 hurtige tips til din freelancekonsulent profil

Som freelance konsulent er din LinkedIn profil - efter dit CV - blevet det sted du bør spidse blyanten og bruge mest tid på at fremstå skarpt. Der findes en række dygtige mennesker (herunder en del freelance konsulenter), der kan hjælpe med at professionalisere netop din LinkedIn profil, men her følger 5 hurtige tips fra vores rekrutterings- og konsulentchef Katrine, så du kan sikre din LinkedIn har en ’minimal viable profile’.

  1. Ja, der SKAL været et profilbillede! Og ja, det skal fremstå professionelt og vellignende. I det optimale profilbillede er dit ansigt tydeligt (nærbillede), du har øjenkontakt, du smiler, tøj er dit arbejdsoutfit og der er ikke forstyrrende elementer (neutral baggrund). Fotoet er dit førstehåndsindtryk, og det signal du sender ved ikke at have et (eller for den sags skyld et utroværdigt eller dårligt foto), vil altid forringe indtrykket. Gem kreativiteten til dit baggrundsbillede – det kan være noget der støtter op om din faglige kompetencer – men pas på det ikke forstyrrer helheden.
  2. Din overskrift eller headline. Som freelance konsulent med eget cvr, kan det være fristende, eller en misforstået morsomhed, at kalde sig direktør eller CEO. Beskriv hellere de roller du excellerer i. Er du projektleder – så skriv projektleder. Jo mere præcis og specialiseret du er – jo bedre. Er du infrastruktur projektleder – så skriv infrastruktur projektleder. Som freelance konsulent er det en god idé at specificere at du er freelance. Du kan også bruge termen ekstern eller interim – det vigtige er, at der ingen tvivl er. Indiker også din ledighed – hvornår bliver du ledig eller hvor meget tid har du. Du har 120 tegn til at beskrive, hvad du har at tilbyde – og hvad du gerne vil.
  3. Resumé er din mulighed for at præsentere dig selv og dine kompetencer. LinkedIn viser som udgangspunkt kun de første to linjer, og læseren skal klikke ”se mere” for at se resten. Sørg for at det vigtigste og mest væsentlige står først. Du skal ikke blive fristet til lange beskrivelser. Gem detaljerne til projektbeskrivelserne, og fokuser på en skarp og tydelig iscenesættelse af hvilken type konsulent du er. Pas på at resuméet ikke stritter i for mange retninger – læseren skal stå tilbage med en klar idé om, hvem du er og hvad du kan og vil.
  4. Beskrivelse af opgaver og projekter kan du nærmest ikke bruge for meget tid på. Hvornår, hvilken kunde, hvad var din rolle, beskriv dine faktiske leverancer og ansvarsområder og fortæl hvilke metoder og teknologier du brugte. Sørg for at bruge de termer som er gængse, og at projekterne understøtter de kompetencer du beskrev i resuméet. Det er ikke for meget at skrive 5-6 linjer om hvert projekt, og brug gerne punktform undervejs til at gøre teksten mere læsevenlig. Brug mest krudt på de sidste 10 år og mindst på det som ikke støtter op om de roller du gerne vil i spil til.
  5. Dette burde være en no-brainer, men kan volde kvaler for nogle. Dit CV og din LinkedIn profil skal selvfølgelig stemme overens.