Proces- og forretningsanalyse

Social customer analytics

De fleste virksomheder har løbende behov for at tage temperaturen på markedet. Men processen med at opsamle, analysere og teste ny viden om kunderne er ofte lang og tidskrævende. Med data fra de sociale medier kombineret med virksomhedens egne data, kan medarbejderne få indsigt i kunderne i realtid. For at sikre at medarbejderne har et fuldt overblik kundernes hverdag, oplevelser, behov og tilfredshed, kan ChangeGroup hjælpe med at implementere social customer analytics.

Allan von Staffeldt Beck
Lær mere om social customer analytics

Allan von Staffeldt Beck

+45 3118 2488
ab@changegroup.dk

Social customer analytics udnytter data fra eksterne kilder, som kombineres med virksomhedens egne data, for at give nye indsigter om kundernes behov, købsrejse og beslutningsproces.

Når man indsamler data fra de sociale medier, kundeforum eller blogs, giver det mulighed for at måle kundernes interaktioner med og samtaler rundt om virksomhedens produkt og brand. Det kan være viden om kundernes holdning til et produkt – der indsamles fra de sociale medier, et kundeforum eller en blog. Den viden kombineres med konkret salgshistorik fra virksomhedens erp eller crm-system. Det sker alt sammen i realtid. Det er slut med at vente på at den månedlange kvalitative kundeundersøgelse bliver færdiggjort. Når de rigtige algoritmer og rapporter er udviklet, kan alt måles her og nu. Der er mange fordele forbundet med social customer analytics:

  • Viden om kunderne i realtid
  • 360-graders indsigt i kundernes hverdag
  • Spotte nye trends og tendenser til produkt- og forretningsudvikling
  • Forudsige fremtidige salg
Sociale medier

Få at vide, hvad der er vigtigt for dine kunder

Ved at arbejde med social customer analytics, får dine medarbejdere værktøjer og indsigt til at træffe beslutninger ud fra 360 graders perspektiv om kunderne i realtid. Uanset om det er i marketingafdelingen, salgsafdelingen eller produktudviklingsafdelingen, så opnår I disse fordele:

  • Ny viden til at træffe bedre beslutninger om strategiudvikling og procesoptimering
  • Styrke virksomhedens brand – gennem identificering af kundernes følelser, tilfredshed og loyalitet i realtid
  • Forbedre kommunikationen med kunderne – gennem identificering af kendskabsgrad og holdning til din virksomhed i realtid (brand awareness og brand attitude)
  • Synliggøre kundernes livscyklus på en intelligent måde
  • Øge indsigten i vigtige forbrugertrends
  • Identificere nye muligheder for produktinnovation og forretningsudvikling – ved at spotte nuværende og fremtidige trends i produktudviklingsfasen

Kogt helt ned så giver sociale customer analytics mulighed for, at måle kundernes interaktion med og samtaler rundt om virksomhedens produkter og brands.

Ravi Vatrapu, direktør for cbsBDA

Fra historisk viden til viden i realtid

Gennem en lineær proces med tre trin hjælper vores team med at komme tættere på kunderne ved brug af social customer analytics.

Trin 1: Rådgivning og foranalyse

For at komme i gang med social customer analytics i din virksomhed, er det vigtigt at lave en foranalyse. Analysen kortlægger formål med social customer analytics, krav til dataindsamling, og hvordan data kan skabe forretningsværdi. En rådgiver fra ChangeGroup hjælper med at afdække hvilke forretningsområder, der kan have gavn af social customer analytics, og hvilke teknologier skal bruges.

Trin 2: Proof of Concept

Efter foranalysen udarbejder vi et Proof of Concept for et forretningsområde, hvor vi indsamler data fra sociale medier, som fx. kobles med intern videnfor at synliggøre evt. sammenhænge mellem trends og interne hændelser. Vi analyserer data med henblik på at løse en specifik udfordring og identificerer nye indsigter. Proof of Concept demonstrerer om  sociale medier kan hjælpe til at belyse problemstillinger.

Trin 3: Implementering

Når din virksomhed har været igennem de første to trin, hjælper vi med selve implementeringen af social customer analytics og sørger for, at din virksomhed kan udarbejde analyser og rapporterne fra Proof of Concept, hvor data er kombineret fra både in-house og out-house data. Integrere med virksomhedens eksisterende teknologier, produkter, løsninger

Synliggør kundepotentialet sammen med os

Vi sammensætter det team, der passer bedst til din virksomhed. Vi står klar med rådgivere, eksperter og specialister, der kan hjælpe din virksomhed med at implementere og arbejde med social customer analytics. I kan få nye indsigter om kunderne, så I kan forbedre produkter, optimere processer, samt styrke kommunikationen, så I skaber mere værdi for kunderne og øger salget. Vi er med i hele processen, fra den første analyse, til rådgivning, implementering og løbende videreudvikling.

Relaterede ydelser