Digital transformation
De fleste virksomheder har løbende behov for at tage temperaturen på markedet. Men processen med at opsamle, analysere og teste ny viden om kunderne er ofte lang og tidskrævende. Med data fra de sociale medier kombineret med virksomhedens egne data, kan medarbejderne få indsigt i kunderne i realtid. For at sikre at medarbejderne har et fuldt overblik kundernes hverdag, oplevelser, behov og tilfredshed, kan ChangeGroup hjælpe med at implementere social customer analytics.
Social customer analytics udnytter data fra eksterne kilder, som kombineres med virksomhedens egne data, for at give nye indsigter om kundernes behov, købsrejse og beslutningsproces.
Når man indsamler data fra de sociale medier, kundeforum eller blogs, giver det mulighed for at måle kundernes interaktioner med og samtaler rundt om virksomhedens produkt og brand. Det kan være viden om kundernes holdning til et produkt – der indsamles fra de sociale medier, et kundeforum eller en blog. Den viden kombineres med konkret salgshistorik fra virksomhedens erp eller crm-system. Det sker alt sammen i realtid. Det er slut med at vente på at den månedlange kvalitative kundeundersøgelse bliver færdiggjort. Når de rigtige algoritmer og rapporter er udviklet, kan alt måles her og nu. Der er mange fordele forbundet med social customer analytics:
Ved at arbejde med social customer analytics, får dine medarbejdere værktøjer og indsigt til at træffe beslutninger ud fra 360 graders perspektiv om kunderne i realtid. Uanset om det er i marketingafdelingen, salgsafdelingen eller produktudviklingsafdelingen, så opnår I disse fordele:
Ravi Vatrapu, direktør for cbsBDA
Gennem en lineær proces med tre trin hjælper vores team med at komme tættere på kunderne ved brug af social customer analytics.
For at komme i gang med social customer analytics i din virksomhed, er det vigtigt at lave en foranalyse. Analysen kortlægger formål med social customer analytics, krav til dataindsamling, og hvordan data kan skabe forretningsværdi. En rådgiver fra ChangeGroup hjælper med at afdække hvilke forretningsområder, der kan have gavn af social customer analytics, og hvilke teknologier skal bruges.
Efter foranalysen udarbejder vi et Proof of Concept for et forretningsområde, hvor vi indsamler data fra sociale medier, som fx. kobles med intern videnfor at synliggøre evt. sammenhænge mellem trends og interne hændelser. Vi analyserer data med henblik på at løse en specifik udfordring og identificerer nye indsigter. Proof of Concept demonstrerer om sociale medier kan hjælpe til at belyse problemstillinger.
Når din virksomhed har været igennem de første to trin, hjælper vi med selve implementeringen af social customer analytics og sørger for, at din virksomhed kan udarbejde analyser og rapporterne fra Proof of Concept, hvor data er kombineret fra både in-house og out-house data. Integrere med virksomhedens eksisterende teknologier, produkter, løsninger
Vi sammensætter det team, der passer bedst til din virksomhed. Vi står klar med rådgivere, eksperter og specialister, der kan hjælpe din virksomhed med at implementere og arbejde med social customer analytics. I kan få nye indsigter om kunderne, så I kan forbedre produkter, optimere processer, samt styrke kommunikationen, så I skaber mere værdi for kunderne og øger salget. Vi er med i hele processen, fra den første analyse, til rådgivning, implementering og løbende videreudvikling.