Digital transformation
IT- og forretningsprojekter har ofte fokus på de tekniske leverancer, der skal gennemføres i projektplanen. Men der er øget risiko for at projektet ikke skaber de ønskede resultater, når der styres efter tekniske leverancer, frem for de forandringer, som gevinsterne er afhængige af. Tekniske leverancer er et middel til målet, og ikke et mål i sig selv. Derfor er det vigtigt at leverancer og forandringer er tæt knyttet, og styres parallelt i projektplanen. I samarbejde med projektleder og projektsponsor, arbejder vores team af forandringsledere målrettet med forandringsledelse og change management ved at identificere og styre kritiske forandringer.
Når din virksomhed skal realisere gevinsterne af en ny IT-løsning, kræver det ofte at medarbejderne ændrer arbejdsgange, rutiner og vaner. En struktureret tilgang til forandringsledelse (change management) øger fokus på mennesker og adfærd, fremfor de tekniske leverancer.
Det betyder, at medarbejderne skal inddrages både før, under og efter udviklingen af de tekniske leverancer. Derfor skal virksomhedens projektleder og projektsponsor udvikle en klar forandringsstrategi, der indebærer kommunikation og træningsplaner. Hvert projekt kræver forskellige typer af forandringsstrategi, kommunikation, og træning af superbrugere og medarbejdere. Forandringsledelse (change management) skaber værdi ved at:
Når din virksomhed arbejder med forandringsledelse, parallelt med eksekveringen af organisationens IT- og forretningsprojekter, kan I opnå succesfuld eksekvering og implementering – og samtidig realisere de ønskede gevinster:
Marisa Matarese, senior forandringsleder hos ChangeGroup
Analysefasen afdækker hele miljøet der påvirkes af projektet og indebærer alt fra interessentanalyse, både på gruppe og individuelt niveau, analyse af potentielle problematikker og en udvidet SWOT analyse. Analysen giver overblik over hele projektet og hjælper virksomheden med at være parat til eventuelle forandringsbarrierer.
Udviklingen af en strategi for forandringen baseres på analysen, så alle der påvirkes får den rette kommunikation, træning, og forberedelse på forandringen. Denne strategi og de forskellige mekanismer afhænger af størrelsen af projektet og antallet af interessenter.
Hvert projekt stiller forskellige forandringsledelseskrav til kommunikation, support, og træning. Dette kan indebære alt fra nyhedsbreve, brandet materiale og dialogmøder til hypercare, træning, og mobilisering af ledelsen, forandringsagenter og superbrugere, i forskellige udstrækninger.
Når den tekniske leverance bliver implementeret, skal forandringsledelsen holde ved og hjælpe virksomheden på vej. Kommunikationen omkring de nye teknologier skal vedligeholdes, medarbejderne skal have kontinueret support og træning, og resultaterne skal faciliteres.
ChangeGroup leverer det bedste team, der kan producere optimale resultater for jeres projekt. Vi engagerer os i hele processen fra at forstå business casen og udføre analyse, til strategiudvikling og forandringsledelse, kommunikation og træning. Vi rådgiver jer gennem hele projektet, for at sikre at I når i mål og at de ønskede resultater kan blive en realitet.