I oktober fandt årets E-sundhedsobservatoriet sted. Årets tema i år lød på spørgsmålet “Er tiden inde til at tale om en nødvendig digital omstilling af sundhedssektoren?”. E-sundhedsobservatoriet har specifikt fokus på udvikling og drift af e-sundhed, og her deltog 22 virksomheder, som, med forskelligt fortegn, gav deres svar på, hvordan digitalisering og sundhedsvæsenet skal gå hånd i hånd i fremtiden.
Ud fra de mange inspirerende oplæg, afholdt af en lang række af landets eksperter indenfor IT, cyber, digitalisering og robotteknologi, samt alle gode dialoger med årets messedeltagere, stod det klart, at spørgsmålet ikke var, OM sundhedsvæsenet skulle digitaliseres, men HVORDAN. Her blev særligt ét emne det helt store fokusområder – forandringsledelse.
Sundhedspersonalet mærker, at en lang række af nye, digitale løsninger bliver lagt udover deres hverdag uden, at der er den rette forståelse for slutbrugerne. Dette komplicerer medarbejdernes arbejdsgang yderligere, hvilket ikke spiller sammen med en i forvejen meget hektisk hverdag. Digitalisering skal afhjælpe det pressede sundhedsvæsen – ikke lægge yderligere pres.
Forandringsledelse, også kendt som Organisational Change Management (OCM), refererer til den proces eller tilgang, der bruges til at planlægge, organisere, og implementere forandringer i en organisation eller virksomhed, og digitalisering vil – uanset organisation – ændre den måde, som medarbejderne er vant til at arbejde. Det kan skabe modstand i organisationen, og kommer der hele tiden nye forandringer til, så er der også en risiko for, at medarbejderne føler en forandringsmæthed.
Forandringsledelse omfatter typisk en række strategier, metoder og værktøjer, der er designet til at lette overgangen fra den nuværende tilstand til den ønskede fremtidige tilstand, hvilket vil være helt essentielt i sundhedsvæsenet, som står overfor en stor digital fremtid.
Vil du læse mere om forandringsledelse, og hvordan det kan hjælpe din organisation?
Så download vores forandringsledelsesbrochure HER