Seks vaner der får dine medarbejdere sikkert tilbage efter corona-nedlukning

Hvordan sikrer du at dine medarbejdere får en effektiv start og samtidig fastholder den nye corona-adfærd? Vi giver dig seks adfærdsnøgler, som hjælper til at håndtere genåbningen, så du får dine medarbejdere godt tilbage på arbejde med social distance og rene hænder.

Endnu engang skal vi tilbage til kontoret efter en corona-nedlukning, men selvom Danmark nu åbner det meste af landet op igen, så er der behov for at skabe en fælles tryghed og ramme for håndteringen af corona-sikker adfærd i din organisationen. I samarbejde med Henrik Dresbøll giver vi dig seks vaner – adfærdsnøgler – som hjælper dig og din virksomhed med at implementere en tryg og sikker adfærd  – nu og i fremtiden.

Hvad er konsekvensen af manglende håndtering?

I forbindelse med genåbningen af de fysiske arbejdspladser vil virksomheder uden tvivl opleve konflikter, som er relateret til at medarbejderne ikke synes, at social distance og corona-rigtig adfærd tages seriøst i organisationen. Der vil måske endda også opstå scenarier, hvor medarbejdere ser deres nærmeste ledere og kollegaer falde tilbage i gamle vaner og adfærd. Denne slags adfærd har stor betydning, og det skaber mistillid og utryghed på arbejdspladsen, som i værste tilfælde kan resultere i, at medarbejdere søger væk fra adfærden og skifter arbejde. Det kræver tid, dedikation og fokus på adfærds- og forandringsledelse at implementere en sund og ansvarsfuld adfærd i organisationen, og det er ikke nok at hænge sprit og plakater op.

Hvorfor er det vigtigt?

Langt de fleste medarbejdere er tilbage på deres fysiske arbejdsplads nu, hvor Danmark er åbnet op igen, og de vender tilbage med nye tillærte vaner, som vi ved er vigtige for, at vi alle tager ansvar og føler en tryghed i hverdagen – både overfor os selv og for vores omgangskreds. Men de nye vaner skal nu fungere i en ny kontekst – et nyt adfærdsrum. Mens vi alle arbejdede hjemme, var vi kun nødt til at holde social afstand, når vi gik tur eller handlede. Nu skal den sociale afstand opretholdes i mange timer. Det koster at holde motivationen høj og at kontrollere egen adfærd i mange timer, derfor skal organisationer være skarpe til at hjælpe med varig ændret adfærd.

Er håndsprit, retningslinjer og synlige plakater nok?

Praktik, viden og information i form af håndsprit, plakater og vejledninger kan ikke stå alene. Ledere bliver nødt til at tænke i konkrete mikrohandlinger og adfærd ved at bruge redskaber og greb inden for adfærdsdesign og nudging, hvilket vil give dig og dine medarbejdere en hjælp til at fastholde jeres nye ønskede adfærd. Tænk over hvad du kan gøre for at din organisation støtter den enkelte medarbejder, så den sunde adfærd fremmes og fastholdes. Find inspiration i vores seks adfærdsnøgler herunder til at sikre du og dine medarbejders gode arbejdsvelfærd

ChangeGroup_It_konsulenthus_management_konsulenter_forandringsledelse_adfaerdsdesign_corona
ChangeGroup_It_konsulenthus_management_konsulenter_forandringsledelse_adfaerdsdesign_corona_vaner
ChangeGroup_It_konsulenthus_management_konsulenter_forandringsledelse_adfaerdsdesign_corona_rutiner
ChangeGroup_It_konsulenthus_management_konsulenter_forandringsledelse_adfaerdsdesign_corona_kultur
Claus Løfberg Jørgensen
Den første mikrohandling du kan gøre: Kontakt Claus!

Claus Løfberg Jørgensen

+45 2374 1911
clj@changegroup.dk