6 adfærdsnøgler der får dine medarbejdere sikkert tilbage på arbejdspladsen

Praktikken er på plads, håndspritten er indkøbt, og corona-plakater hænger på kontoret. De fleste virksomheder har lagt en grundig plan for hvordan deres forretning kommer op i gear, når medarbejdere i den kommende tid vender tilbage til deres fysiske arbejdsplads. Men hvordan sikrer du at dine medarbejdere får en flyvende start og samtidig fastholder den nye adfærd? Vi giver dig seks adfærdsnøgler, som hjælper til at håndtere genåbningen, så du får dine medarbejdere godt tilbage på arbejde, med social distance og rene hænder.

De fleste virksomheder har en afdeling, som er ansvarlig for at håndtere organisatoriske forandringer. De hjælper fx når virksomheden skal implementere et nyt IT-system. Sammenligner vi corona-genåbningen med implementering af et nyt IT-system, svarer det til at virksomhedens medarbejdere skal tage et nyt adfærdssystem i brug, fra den ene dag til den anden. For at realisere de ønskede gevinster kræver det at virksomheden, ligesom ved en implementering af et IT-system, fokuserer på involvering af medarbejderne, forankring af ejerskab, samt har forståelse og respekt for den enkelte medarbejders vaner og rutiner. Det skal på plads for at opnå en stærk organisatorisk opbakning og succes.

Hvad er konsekvensen af manglende håndtering?

I forbindelse med genåbningen af de fysiske arbejdspladser, vil virksomheder uden tvivl opleve konflikter, som er relateret til at medarbejderne ikke synes at social distance og corona-rigtig adfærd tages seriøst i organisationen. Og der vil sikkert opstå scenarier, hvor medarbejdere ser deres nærmeste ledere og kollegaer falde tilbage i gamle vaner og adfærd. Vi ved endnu ikke om manglende håndtering vil betyde, at medarbejdere søger væk og skifter arbejde. En ting er sikkert, at det er essentielt at ledelsen håndterer genåbningen på samme måde, som ved implementeringen af et nyt IT-system: Det kræver tid, dedikation og fokus på adfærds- og forandringsledelse. Det er ikke nok at hænge sprit og plakater op.

Hvorfor er det vigtigt?

Mange medarbejdere vender tilbage til deres fysiske arbejdsplads, når Danmark de kommende måneder gradvist åbner. De vender tilbage med nye vaner, som er tilegnet de seneste måneder. Men de nye vaner skal nu fungere i en ny kontekst – et nyt adfærdsrum. Mens vi alle arbejdede hjemme, var vi kun nødt til at holde social afstand, når vi gik tur eller handlede. Nu skal den sociale afstand opretholdes i mange timer. Det koster at holde motivationen høj og at kontrollere egen adfærd i mange timer, derfor skal organisationer være skarpe til at hjælpe med varig ændret adfærd.

Er håndsprit, retningslinjer og synlige plakater nok?

Praktik, viden og information i form af håndsprit, plakater og vejledninger kan ikke stå alene. Ledere bliver nødt til at tænke i konkrete mikrohandlinger og adfærd ved at bruge redskaber og greb inden for adfærdsdesign og nudging – det vil give dig og dine medarbejdere en hjælp til at fastholde jeres nye ønskede adfærd. Tænk over hvad du kan gøre for at din organisation støtter den enkelte medarbejder, så den sunde adfærd fremmes og fastholdes. Og find inspiration i vores 6 adfærdsnøgler.

Den første mikrohandling du kan gøre: Kontakt Claus!

Claus Løfberg Jørgensen