Projekt- og programledelse

Rådgivning og eksekvering af offentlige projekter: IT-anskaffelser og -udvikling

Offentlige institutioner i Danmark står overfor betydelige udfordringer, når det kommer til både IT-anskaffelser og -udvikling. Disse udfordringer inkluderer overholdelse af lovkrav, behovet for effektivisering, optimering af eksisterende systemer og håndtering af teknisk gæld. ChangeGroup tilbyder skræddersyet rådgivning og eksekvering for at sikre succesfulde projekter, der opfylder både lovgivning og optimeringsbehov.

Henrik Hajslund
Har du spørgsmål?

Henrik Hajslund, Seniorrådgiver

Hvad er de centrale udfordringer ved IT-anskaffelser og -udvikling i den offentlige sektor?

Lovgivningen inden for IT-anskaffelser og -udvikling kræver compliance med forskellige regulativer. Effektivisering er afgørende for at kunne levere mere med færre ressourcer, mens optimering sikrer, at de eksisterende systemer er robuste og skalerbare. Teknisk gæld kan begrænse innovation, da det både er omkostningsfuldt for virksomheden og udgør en sikkerhedsrisiko, fordi systemerne ikke opdateres i takt med nye versioner. ChangeGroup tilbyder ekspertise, der hjælper med at navigere effektivt gennem disse udfordringer.

I udviklingen af den offentlige sektor er det centralt, at man er i stand til effektivt at anskaffe og implementere løsningen og understøtte de forandringer, den bringer"

Henrik Hajslund, seniorrådgiver hos ChangeGroup

Gevinstrealisering og bæredygtig udvikling sammen med ChangeGroup

Ved at samarbejde med ChangeGroup kan offentlige institutioner opnå forbedret IT-sikkerhed, effektiv processtyring og bæredygtig udvikling. Gennem mange års erfaring med procesoptimering og udvikling hos offentlige institutioner hjælper vi med at identificere ineffektive processer og implementere optimeringsløsninger, der øger produktiviteten. Vores mål er at sikre, at alle IT-systemer er opdaterede og i stand til at håndtere fremtidige krav, samtidig med at vi reducerer teknisk gæld. Gennem mange års erfaring med at hjælpe offentlige organisationer med procesoptimering og udvikling, hjælper vi offentlige organisationer med at komme frem til positiv effekt af indsats.

Rådgivning og eksekvering offentlige projekter

ChangeGroup anvender en omfattende tilgang, der dækker hele processen fra behovsafdækning og analyse til implementering og gevinstrealisering. Vores fire-trins model inkluderer:

Trin 1: Idé

Vi fastlægger projektideen, herunder undersøger om ideen er holdbar, om den passer ind i organisationens IT-portefølje og om organisationen har de rette ressourcer til at gennemføre projektet. Her udpeges en projektleder, der står for at foretage de nødvendige afklaringer og dokumentere disse, samt for at identificere væsentlige gevinster.

Trin 2: Analyse

Vi starter med en grundig analyse af jeres nuværende situation, som omfatter kortlægning af eksisterende processer, identifikation af teknisk gæld og fastlæggelse af styringsgrundlag. For at etablere projektgrundlaget for indkøbsprojektet analyserer vi både forretningsbehovene og markedets muligheder, eksempelvis ved brug af Kraljic Matrix, for at sikre en effektiv og målrettet tilgang, der skaber værdi. Vi foretager omfattende risikovurderinger for at identificere og mitigere potentielle udfordringer tidligt i processen. Samtidig vurderer vi eksekveringsmulighederne ved at analysere risici, aktiviteter og interessenter. Vi udfører dybdegående behovsanalyser for at forstå de specifikke krav og mål for jeres IT-projekt, hvilket sikrer et solidt fundament for den næste fase.

Trin 3: Gennemførsel

Vi udvikler detaljerede kravspecifikationer og fremtidssikrede løsninger, der opfylder jeres behov. Gennem en klar strategi udarbejder vi et kvalitetssikret anskaffelsesgrundlag, udbud og udvikling af leverancer. Anskaffelsesprocessen gennemføres effektivt og i overensstemmelse med gældende lovgivning, hvilket sikrer transparens og valg af de bedste leverandører. Efter kontraktindgåelse iværksættes implementeringen, hvor vi sikrer en problemfri teknisk og organisatorisk overgang. Gennem træning og tæt samarbejde klargør vi jeres organisation til at anvende de nye systemer effektivt og sikre en succesfuld overgang til drift.

Trin 4: Realisering

I driftsfasen realiseres kontraktens værdi gennem gevinster, der realiseres i de berørte dele af organisationen.

Få eksekveret dine projekter sammen med os

Med ChangeGroup som partner får du adgang til et team af dedikerede specialister, der forstår de særlige krav og processer i den offentlige sektor. Vi leverer både udbudskonsulenter, projektledere, test managers, procesanalytikere, IT-arkitekter og forandringsledere til jeres projekt. Vores tilgang sikrer, at dine IT-anskaffelser og IT-udviklingsprojekter bliver gennemført effektivt, bæredygtigt og med maksimal gevinstrealisering. Kontakt os i dag for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe din organisation med jeres næste IT-projekt.

Relaterede ydelser