I 2023 kom ChatGPT på markedet, og på bare to måneder fik tjenesten mere end 100 millioner månedlige brugere. ChatGPT blev samtidigt dén øjenåbner, som fik den brede befolkning til at kigge ind i generativ AI’s muligheder. Generativ AI har samtidigt skabt nye måder at optimere arbejdsprocesser i en lang række af funktioner, herunder projektledelse.
”Nogle jobtyper er blevet truet af AI, da teknologien potentielt kan erstatte stillinger som kontorfunktioner, produktion, finans, service operations og så videre. Men lige præcis projektledelse er en funktion, som teknologien ikke truer, men derimod kan blive et værdifuldt værktøj til at arbejde smartere”, forklarer Peter Charquero Kestenholz fra Projectum.
Peter er Founder og Head of Innovation and AI i virksomheden Projectum, og kommer hertil med over 20 års erfaring som Microsoft-konsulent. De seneste to år har han udelukkende beskeftiget sig med AI, og er gennem hans baggrund specialiseret i AI-løsninger for PPM’er og PMO’er.
”Der er tre løsninger, som kan være et redskab til projektledelse. Det er en Custom GPT Model, Company Prompts og Tailored Chatbots”, siger han.
Arbejd smartere – ikke hårdere!
Peter gæstede den 31. januar ChangeGroup til et oplæg om netop AI som værktøj, til optimering af projektledelse. Her gav han en demonstration af de tre værktøjer, som han selv anvender til at gøre hans arbejde som projektleder mere effektivt. Hertil forklarer han, hvordan disse værktøjer kommer med hver deres fordele.
”Custom GPT Model er en løsning fra Azure OpenAI, og det kan bruges til at lave én eller flere tilpassede GPT-modeller til forskellige situationer. Eksempelvis kan man sikre sig at ”robotten” opfører sig som en PMO-ekspert, som altid tager udgangspunkt i en særlig projektmetode som eksempelvis Prince2, PMI osv. Foruden instruktionen kan man også forbinde den til ens egne data enten i form af flade filer, der uploades eller via en direkte kobling til eksempelvis en Azure-database” forklarer han.
Næste værktøj i rækken hedder Company Prompts og kommer fra AIBuilder. Værktøjet anvendes til at centralisere særlige prompts, man ønsker anvendt på tværs af applikationer og brugerprofiler.
”Et eksempel på dette kunne være en AI-assisteret SWOT-analyse. En sådan ville kunne aktiveres flere steder i ens IT-miljø, men promptet ville altid være det samme, hvorfor output formatet også ville være ensartet”.
Afslutningsvist er der Tailored Chatbots fra Microsofts Copilot, og særligt dette værktøj er en favorit for Peter.
”Opsætningen sker i værktøjet Copilot Studio, hvorfra brugere uden udviklererfaring let kan forbinde sin Microsoft Copilot til udvalgte online kilder, eksempelvis websites, som man har tillid til. Man kan også herfra forbinde til en række tredjeparts integrationer, så Copilot eksempelvis kan snakke sammen med SAP, ServiceNow og mange andre værktøjer”, understreger han.
Peter Charquero Kestenholz afholder snart et webinar hos ChangeGroup i flere sessioner, hvor han laver demonstrationer af disse værktøjer og går mere i dybden. Er du interesseret i dette emne, så hold øje med ChangeGroups LinkedIn-side eller nyhedsbrevet, hvor vi udsender en invitation inden længe.
LÆS OGSÅ vores artikel om PMO’ets rolle for bæredygtighed HER.