Case
Hvordan får vi forankret et nyt værdisæt, som over tid bidrager til en ny kultur? Den udfordring stod et internt team i Statens IT overfor. De havde behov for at omsætte og aktivere organisationens kulturelle pejlemærke til konkrete mikrohandlinger i hverdagen. Teamet fik derfor identificeret forbedringer og mikrohandlinger, som skulle bidrage til at indfri måladfærden.
Situation
Statens IT ønskede at aktivere deres fire kulturelle pejlemærker gennem konkret adfærd hos hver enkelt medarbejder. Derudover ønskede de, at de interne kunder skulle kunne genkende disse pejlemærker i mødet med teamet og medarbejderne.
Løsning
Ved hjælp af GAP-analyse og adfærdsindsigter fik Statens IT defineret en måladfærd og udviklet et katalog med 16 konkrete mikrohandlinger, der gjorde det klart, hvad hver enkelte medarbejder kunne bidrage med i hverdagen.
Statens IT fik udarbejdet et mikrohandlingskatalog, som understøttede forandringen og aktiveringen af fire kulturelle pejlemærker. Mikrohandlingerne var med til at indfri de identificerede forbedringer og ønskede måladfærd om blandt andet højere kundetilfredshed og mere agil løsningsadfærd.