Forandringsledelse

Forandringsledelse (change management) i IT- og forretningsprojekter

IT- og forretningsprojekter har ofte fokus på de tekniske leverancer, der skal gennemføres i projektplanen. Men der er øget risiko for at projektet ikke skaber de ønskede resultater, når der styres efter tekniske leverancer, frem for de forandringer, som gevinsterne er afhængige af. Tekniske leverancer er et middel til målet, og ikke et mål i sig selv. Derfor er det vigtigt at leverancer og forandringer er tæt knyttet, og styres parallelt i projektplanen. I samarbejde med projektleder og projektsponsor, arbejder vores team af forandringsledere målrettet med forandringsledelse og change management ved at identificere og styre kritiske forandringer.

Claus Løfberg Jørgensen
Lær mere om forandringsledelse og change management

Claus Løfberg Jørgensen

+45 2374 1911
clj@changegroup.dk

Få alle med ombord

Når din virksomhed skal realisere gevinsterne af en ny IT-løsning, kræver det ofte at medarbejderne ændrer arbejdsgange, rutiner og vaner. En struktureret tilgang til forandringsledelse (change management) øger fokus på mennesker og adfærd, fremfor de tekniske leverancer.

Det betyder, at medarbejderne skal inddrages både før, under og efter udviklingen af de tekniske leverancer. Derfor skal virksomhedens projektleder og projektsponsor udvikle en klar forandringsstrategi, der indebærer kommunikation og træningsplaner. Hvert projekt kræver forskellige typer af forandringsstrategi, kommunikation, og træning af superbrugere og medarbejdere. Forandringsledelse (change management) skaber værdi ved at:

  • Være et redskab til strategisk håndtering af interessenter og modstand
  • Øge fokus på mennesker og adfærd, frem for kun tekniske leverancer
  • Få alle med ombord på de forandringer i form af ændringer i arbejdsgange og processer, som kræves før gevinsterne kan realiseres
  • Identificere de gevinstkritiske forandringer, som projektleder og projektsponsor skal tage højde for før, under og efter eksekveringen af projektet
  • Knytte leverancer til forandringerne, så de identificerede forandringer styres parallelt med de tekniske leverancer i projektplanen
  • Øge fokus på at styre projektet efter målet at realisere gevinster, hvor de tekniske leverancer er middel til målet og ikke målet i sig selv
Forandringsledelse og change management: Skab forandringer sammen med os

Forandringer der skaber resultater

Når din virksomhed arbejder med forandringsledelse, parallelt med eksekveringen af organisationens IT- og forretningsprojekter, kan I opnå succesfuld eksekvering og implementering – og samtidig realisere de ønskede gevinster:

  • Bliv bedre til at realisere projektmål og gevinster
  • Hold bedre styr på tidsplanen
  • Sikre at projektets formål er klart defineret for alle interessenter
  • Forbedre evnen til at holde projektet inden for budget

Flere virksomheder er begyndt at forstå, at forandringer handler om mennesker. Uden fokus på mennesker kommer man ikke i mål med sit forandringsprojekt.

Marisa Matarese, senior forandringsleder hos ChangeGroup

Første trin mod realisering af gevinsterne

Trin 1: Analyse

Analysefasen afdækker hele miljøet der påvirkes af projektet og indebærer alt fra interessentanalyse, både på gruppe og individuelt niveau, analyse af potentielle problematikker og en udvidet SWOT analyse. Analysen giver overblik over hele projektet og hjælper virksomheden med at være parat til eventuelle forandringsbarrierer.

Trin 2: Strategi for forandringsledelse

Udviklingen af en strategi for forandringen baseres på analysen, så alle der påvirkes får den rette kommunikation, træning, og forberedelse på forandringen. Denne strategi og de forskellige mekanismer afhænger af størrelsen af projektet og antallet af interessenter.

Trin 3: Forandringsledelse: Kommunikation, Support + Træning

Hvert projekt stiller forskellige forandringsledelseskrav til kommunikation, support, og træning. Dette kan indebære alt fra nyhedsbreve, brandet materiale og dialogmøder til hypercare, træning, og mobilisering af ledelsen, forandringsagenter og superbrugere, i forskellige udstrækninger.

Trin 4: Forstærkning

Når den tekniske leverance bliver implementeret, skal forandringsledelsen holde ved og hjælpe virksomheden på vej. Kommunikationen omkring de nye teknologier skal vedligeholdes, medarbejderne skal have kontinueret support og træning, og resultaterne skal faciliteres.

Skab forandringer sammen med os

ChangeGroup leverer det bedste team, der kan producere optimale resultater for jeres projekt. Vi engagerer os i hele processen fra at forstå business casen og udføre analyse, til strategiudvikling og forandringsledelse, kommunikation og træning. Vi rådgiver jer gennem hele projektet, for at sikre at I når i mål og at de ønskede resultater kan blive en realitet.

Relaterede ydelser