Sådan husker og lærer den menneskelige hjerne

Torsdag den 23. januar stod i forandringsledelsens tegn, hvor 60 konsulenter fik indblik i hvordan hjernen absorberer, lagrer, genfinder og bruger viden. Emnet var hjerneforskningsbaseret faciliteringsteknikker, og hvordan de kan hjælpe med forankre den viden man formidler.

Vi havde besøg af agile coach Rune Hansen torsdag aften, hvor han gav en kort intro til 60 konsulenter på deres vej hjem fra opgave, om konceptet ’Training from the BACK of the Room’. Konceptet er udviklet af amerikaneren Sharon Bowman, og er baseret på hvordan den menneskelige hjerne virkelig lærer (eller husker det vi lærer), hvilket er meget forskelligt fra traditionelle antagelser om læring. Konceptet er baseret på seks læringsprincipper (trumfer) og 4C modellen. Rune havde meta-krydret seancen med små øvelser, der netop illustrerede eksempler på hvordan trumferne inklusive de 4C var blevet brugt undervejs til at afvikle gå-hjem-mødet.

De 6 læringsprincipper, som hjælper modtageren med at lære og huske:

  1. Kortere trumfer end længere – i stedet for et langt foredrag, så engager deltagerne hvert 10 minut
  2. Bevægelse trumfer at sidde ned – hukommelse skabes igennem bevægelse
  3. Anderledes trumfer ting der er genkendeligt – hjernen er opmærksom på ting der er nye, der er i kontrast til andre ting og til noget der skaber en emotionel respons
  4. Skrivning trumfer læsning –  skrivning og tænkning er stærkt forbundet
  5. Billeder trumfer ord – præsenter dine budskaber i billeder
  6. Tale trumfer at lytte – involver og få målgruppen til at fortælle

Der er mulighed for at få metoden helt ind under huden, ved at deltage i vores 2-dages Practitioner kursus 2.-3. april.