Trends i branchen

Direktørens klumme: Året der gik

2021 bød på hjemmearbejde, tilstrømning af nye, unge konsulenter og en helt ny trend i branchen; Intelligent Sourcing.

2021 startede på mit hjemmekontor med rødglødende telefoner og en internetforbindelse, som var ved at bukke under for mængden af teamsmøder med kunder, konsulenter og mine dygtige medarbejdere. Danmark var endnu engang under lockdown.

Men ved denne lockdown havde jeg en meget andet oplevelse end under første. Denne gang synes jeg, at vi var blevet ekstremt gode til at håndtere disciplinen i at arbejde over distance, og ude hos vores kunder blev opgaver løst, projekter ledt, forandringer skabt og digitale løsninger udviklet og alt sammen uden fysiske møder. Personligt mødte jeg selv en masse nye kunder igennem skærmen, og samtidigt indgik vores rådgivere forretningsaftaler med seksten helt nye kunder om at løse deres udfordringer og skabe muligheder med digitale forandringer. Hertil vandt vores udbudsfunktion tre udbud, hvor der heriblandt lå to store rammeaftaler inden for IT-rådgivning og IT-konsulentbistand i det offentlige (SKI), vores rekruttering bød 125 nye konsulenter velkommen til vores freelancefamilie og vores marketing planlagde bl.a. webinare over zoom og youtube, så vi stadigvæk kunne dele viden og læring sammen med ChangeGroups store kunde- og konsulentnetværk – alt sammen fra hjemmekontoret.

Men! Savnet efter at kunne føle den dynamik, som der ligger i at mødes, at kunne se hinanden i øjnene og at kunne drikke en god kop kaffe sammen (den behøver faktisk ikke engang være god) gnavede alligevel hver morgen, når jeg satte mig alene ind på mit hjemmekontor. Så da jeg endelig kunne hænge min frakke på stumtjeneren på ChangeGroups kontor, så fyldtes jeg af en stor lettelse.

Der hersker ikke længere tvivl om, at hjemmearbejde, virtuelle møder og webinarer er blevet en integreret del af arbejdslivet over hele jordkloden i en skarp kombination med de fysiske møder. Jeg oplever selv, at mange af mine kunder – og de konsulenter, der arbejder hos dem – synes, at det er blevet nemmere hurtigt at vende vigtige sager over for et eksempel et Teams-møde, hvilket kan bidrage til effektiviteten i en organisation, men dog hører jeg også et enstemigt kor, som tilslutter sig de fysiske møders uændrede store værdi. De stærkeste relationer bygges trods alt via fysiske møder og ikke igennem en skærm.

Hos ChangeGroup har netop nye relationer også været en ramme om dette år, da vi i løbet af året har fået nye medlemmer til vores tætte arbejdsfamilie. Catrine Caspersen er trådt til som Rekrutteringsspecialist i rekrutteringsteamet, Stefanie Frid Jørgensen er blevet ansat som vores Creative Storyteller, og hertil har vi fået Klara Fyrkild ombord som studentermedhjælper ved siden af etnologistudierne på KU. Som det første i  det nye år hilser vi velkommen til Tom, som bliver salgsteamets nye wingman.

 

Trends set i branchen i 2021

Når jeg ser tilbage på året, som er gået, så viser vores erfaringer mig, at vi oplever en stadig stigende efterspørgsel efter hjælp til at sammensætte konsulentteams, som favner alle projektroller. Dette er alt lige fra forretningsanalytikere og projektledere til IT-arkitekter og udviklere, som kan hjælpe med at drive et stort og kompleks transformations- og digitaliseringsprojekt gennem teamwork og faglig inspiration. Her bruger vi vores store viden om, hvordan man sammensætter kompetencer og opbygger holdånd, som i et samspil leverer de ypperste resultater. Det kombinerer vi med detaljeret indsigt i vores kunders organisationer, deres kultur, og viden om deres digitale agendaer samt fremtidige planer, hvilket gør, at vi kan skabe unikke og effektive teams, som harmonerer med virksomhedens medarbejdere og deres levede arbejdskultur. Dette er en kunst at kunne mestrere, og det er dét, som gør ChangeGroup så speciel.

 

Generation freelance

En anden tendens, som stormer frem i arbejdslandskabet, er, at den nye, yngre arbejdskraft tilvælger livet som frie konsulenter (aka. freelancere), da fleksibilitet i arbejdstiden er en højtvægtet faktor for arbejdslivet. De nye generationer på arbejdsmarkedet ønsker at kunne arbejde færre timer/færre dage på i ugen og fleksibiliteten til at kunne arbejde, når de selv ønsker det, og derfor er konsulentbranchen attraktiv.

De vi ser hos de nye, yngre konsulenter, som bliver en del af ChangeGroup’s freelancefamilie, er, at de kommer med et ubeskriveligt gåpåmod, et stærkt drive efter at lære nyt og en urokkelig trang til konstant at udvikle sig selv. Hertil kommer de med nogle unikke kompetencer, som ikke har ligget i skoletasken hos forrige generationer, og de medbringer derfor med en digital værktøjskasse, der gør dem i stand til at angribe problemstillinger på en helt anden og ny måde. De unge profiler har hertil næsten alle været involveret i projektarbejde i én eller anden udstrækning. enten som studiejob hos et PMO-kontor, som projektassistent i større programmer eller som juniorforretningsanalytiker, som automatiserer og digitaliserer processer i nye værktøjer. De er derfor

Det stiller et større krav til os, når vi onboarder og leder yngre mennesker, samt klæder dem på til at forstå spillereglerne i konsulentbranchen og freelancemarkedet. Det kræver ligeledes en stor afstemning af forventninger med vores erfarne kunder, som faktisk har en enorm mod på at anvende og sætte de helt unge i spil i deres projekter.

 

Konsulenter med aftryk

Flere af vores kunder udnytter mulighederne for at dygtiggøre deres organisation, når vores erfarne konsulenter og rådgivere hjælper med at løse deres projekter og udfordringer med digitale forandringer. Det betyder, at der under eksekvering af en opgave også sker en løbende overdragelse af viden, samt oplæring af medarbejderne således, at for eksempel projektteamet bliver modnet til selv kompetencemæssigt at være istand til at drive en lignende opgave i fremtiden. Det har altid været naturligt for vores konsulenter at lære fra sig, men forskellen er, at vi nu, sammen med udvalgte kunder, sætter denne oplæring i system således, at det er en præciseret opgave at træne og uddanne. Det er noget nyt og på den måde er vi endnu mere sammen om den digitale transformation ude hos kunderne.

Lige nu er der knaphed af ressourcer (eksempelvis specialister) og vores kunder lever under den præmis, at det kan være svært at tiltrække og ansætte de nødvendige profiler til organisationen. Derfor samarbejder vi aktivt med den enkelte kunde om at løse de udfordringer. Et helt konkret eksempel er, at vores kunder kan fokusere på at gå målrettet efter talentet, som skal oplæres i stedet for specialisten, som de ikke kan finde. Lavpraktisk kan det foregå ved sidemandsoplæring, hvor den eksterne konsulent fra ChangeGroup styrer en kompleks transformation i mål, og samtidig oplærer og træner én eller flere trainees (eksempelvis juniorprojektledere, juniorudviklere, juniorarkitekter med videre) der er koblet på projektet, som så får aktiveret deres teoretiske viden i praksis. Der er ingen tvivl om, at læring fra skolebænken kombineret med det praktiske giver et større og hurtigere udbytte samt hurtigt gør den yngre kandidat selvkørende.

Vi kalder det Intelligent Sourcing. Hvis du vil høre mere om mulighederne, og hvordan vi samarbejder med vores kunder om oplæring, træning og uddannelse, så tag endelig kontakt til mig.